Home

Hur ska linser kännas

Vissa linser har ju ett litet streck som ska sitta i nederkant men det borde du blivit informerad om. Om det är mjuka linser så kan dom även vända sig åt fel håll,lägg dom i handflatan och häll lite linsvätska över så ser du om dom vill vända sig Om linsen skulle plattas in mot fingret när du sätter in den -börjar om från början. Sätter du i linser på fel håll, är det bara att ta ut och göra om från början. Släpp inte ögonlocken för snabbt när du är klar eftersom de då kan trycka ut linsen. Blinka alltid några gånger för att känna om linsen har lagt sig rätt Ja, ögonen kan ibland kännas torra, men det behöver inte enbart bero på själva linsen. Det kan också vara för att man arbetar framför en skärm, och inte blinkar lika ofta. Kanske är det också så att du inte har optimala linser för torra ögon. Dagens moderna linser släpper igenom mycket mer syre och väta till ögat Vattnet kan göra att linserna deformeras och kännas obehagliga när du tar på dig dem. Det kan i sin tur även leda till att linserna skrapar hornhinnan och bildar små sår där bakterier kan växa

kontaktlinser ska det kännas så här - FamiljeLiv

Hur du förstår ditt linsrecept - och viktiga parametrar! 14 Antal kommentarer; Den som vill köpa kontaktlinser bör känna till de nödvändiga parametrarna. Kontaktlinsernas parametrar kan hittas på linsreceptet som har utfärdats av en ögonläkare (eller optiker eller oftalmolog) Eftersom baskurvan är individuell kan besvär uppstå om en lins används med felaktiga värden för linsbäraren. Linser med korrekt baskurva ska passa ögat bra, vilket i sin tur bidrar till att ögat får syre. Detta är av betydelse för att kunna använda linserna i varierande miljöer, utan att få besvär

Sätta in och ta ut linser - hur gör man - Synsa

1. Svar: Det kan finnas flera olika anledningar till varför dina vanliga linser kan kännas obekväma. Du kanske håller på att bli förkyld, det kan finnas beläggningar på linsen eller så har det uppstått ett veck på linsen. Börja alltid med att skölja linsen med för ändamålet avsedd vätska då det kan finnas smuts på linsen
  2. Många linsanvändare upplever från ibland att deras linser skaver. Det är såklart otroligt obehagligt och irriterande, tänk dig bara hur det skulle kännas att ständigt ha ett litet gruskorn som skaver och kliar i ögat. Det ska inte heller behöva vara på det sättet, att bära linser ska inte irritera - det ska inte kännas alls
  3. För linsen mot ögonvitan, särskilt om du oroar dig för att det ska kännas obehagligt. Att föra linsen nedåt mot det nedre ögonlocket kan också göra det lättare lyfta upp den från ögat. Om kanterna på din lins fastnar i varandra droppar du på lite ny rengöringsvätska och gnuggar försiktigt tills de lossar
  4. De aktuella linserna provas ut på dig utifrån Dina behov och förutsättningar, både vad gäller Din ögonstatus och hur du skulle vilja använda linserna. Vi går igenom med Dig hur linserna ska skötas och hur länge man kan ha dem på sig. Du får förstås lära Dig på plats att sätta i och ta ur dem. Ett återbesök görs inom några veckor för optikern ska se hur allt fungerar
  5. Om kanten snarare viker av utåt, som på en tallrik, är den felvänd. Vänd då linsen åt andra hållet. Det är ingen fara om du skulle sätta in linsen felvänd men du kommer att känna ett obehag av den i ögat. Men oroa dig inte, ta bara ut kontaktlinsen ur ögat, vänd på linsen, rengör den lätt och sätt sedan in linsen igen. 4
  6. Kontrollera att linsen inte är ut-och-in Det gör du genom att sätta linsen på din fingertopp och hålla upp den mot ljuset. Om kanterna är utsvängda är den ut-och-in. Om den är skålformad med en slät kant är den redo att sättas på
  7. Ta ur linsen: Använd pekfingret för att plocka ur linsen ur etuiet. Linsen ska vara skålad; det kan du kontrollera genom att hålla den närmare ögonen. Linsens skålning ska vara jämn upp- och längs med kanterna. Har den en spetsig avslutning så är den felvänd och du ska börja om igen

Kontaktlinser - 10 vanliga frågor - Synsa

Vissa linser har ett nummer eller en bokstav ingraverat med laser som gör det enkelt för dig att se vad som är utsidan och insidan. Är linser inte ingraverad eller om du inte kan se det, kan du också se det på linsens form, genom att placera linsen på din fingerspets. Formen du vill ha är mjuk och med kanterna uppåt, likt en halv boll Det optimala är ofta att använda linserna dygnet runt. Men det är inte alla ögon som är lämpade för det. Dessutom finns inte alltid linser av samtliga typer för alla synfel. Ovanstående frågeställningar och en del till måste man ta hänsyn till för val av bästa möjliga lins. Dessutom måste just den linsen kännas bra för dig Bortser man från det rent personliga så kan man även överväga linser utifrån ögats perspektiv. I och med att linser ligger över - och smälter samman med - hornhinnan så får man också per automatik ett bättre, bredare synfält. Enkelt förklarat: du får inga glasögonramar i vägen Även fast det kan kännas obehagligt först, så kommer du att vänja dig på nolltid. 1. Tvätta händerna noggrant med tvål och vatten. Torka dem med en luddfri handduk. 2. Placera linsen på pekfingertoppen på din dominanta hand, alltså höger hand om du är högerhänt. Linsen ska vara domkupad Placera linsen i ögat och titta därefter nedåt. Stäng sedan ögat en stund. När du fått linsen på plats ska den inte kunna röra sig för mycket i ögat - det ska inte kännas som att du kan tappa den. Men det tar också ett tag för ögat och hjärnan att vänja sig vid linsen. Att den känns lite grann i början är därför inte ovanligt

Kan man förvara kontaktlinser i vanligt vatten? - Linsblogge

Styrkan på linsen bestäms i förväg genom noggranna mätningar av ögat. Vid vissa brytningsfel behandlas ögats iris med laser en till två veckor före operationen. Det görs för att minska risken för att trycket i ögat ska öka direkt efter operationen. Operationen utförs under lokalbedövning och tar ungefär tio minuter Hur ska bromspedalen kännas när motorn inte är på? Bromspedalen ska kännas stum. Om den sjunker sakta vid hårt tryck kan det finnas en läcka i bromssystemet, känns den fjädrande kan det finnas luft i systemet Historia Baljväxter har odlats och kultiverats sedan människan började bruka jorden för ca 10 000 år sedan. Olika sorter baljväxter är samlingsnamn för ärter, bönor, linser och några andra Ärter - sockerärtor, sugarsnaps, märgärter (känner vi igen utan skidan som Findusärtor), spritärter (gula till ärtsoppa och de vanligare gröna) m.fl. Vad ska jag tänka på när det gäller att sova med kontaktlinser? Flera linser är godkända att sova med. Kontrollera vad som gäller för dina linser. Om du skulle somna med linser som inte är lämpade för detta så kan det kännas torrt och obehagligt när du vaknar. Om linsen sitter fast ska du inte försöka ta ut den direkt. Vänt

Jag har aldrig använt linser eller glasögon. Men min syn har blivit sämre och sämre under några år så va hos specsavers förra veckan och gjorde synundersökning, fick linser idag nu och dom visade hur de skulle användas osv. Hon sa att jag idag skulle ha dom i tre timmar, imorron fyra timmar osv så ögonen vänjer sig Hur ska bromspedalen kännas när motorn är avstängd? När motorn är avstängd och du trampar på bromsen ska den inte röra sig. Skulle det vara så att pedalen går att trycka ner kan en läcka ha uppstått i bromssystemet. Om bromspedalen ger en fjädrande känsla innebär det i sin tur att det kan finnas luft i bromssystemet Mjuka, toriska linser korrigerar astigmatism genom att kompensera för de enskilda skillnaderna i ögats form, så att ljuset kan fokuseras på rätt sätt på näthinnan i ögats bakre del. ACUVUE ® kontaktlinser för astigmatism har EYELID STABILISED design som använder kraften i dina naturliga blinkningar för att hjälpa till att hålla linsen på plats för en bra och stabil synskärpa 1 Så hur känner man då igen dem? Själva linserna är ca 4-5 mm i diameter och har ett spräckligt blågrönt mönster. När de kokas förlorar de ganska mycket av sin fina färg, så sjud dem på så låg värme som möjligt. Blötläggning är inte nödvändig men hjälper dem att inte koka sönder och behålla mer av färgen Information om endagslinser, tips och råd för att undvika infektion och torra ögon, om olika linser och hur du sätter in linsen på bäst sät

Hur du förstår ditt linsrecept - och viktiga parametrar

Bokens budskap är att om vi ska förstå hur vi ska bygga församlingen i vår tid, måste vi se den genom tre linser. Det var just bilden med de tre linserna som var till stor hjälp för oss och jag tycker fortfarande att den håller. Den första linsen: Bibeln. Församlingen ska byggas efter mönsterbilden i Nya testamentet Genom att dessa linser andas och släpper igenom mycket syre och andas kan man ha dem längre och även sova med dem. Hur ofta du bör ta ut dem skiljer sig från person till som kommer guida dig genom valet av linser och hur du använder dem på ett säkert sätt. Du bokar din tid smidigast Det ska kännas tryggt att handla hos. Starr innebär en förgrumling av ögats lins, som sitter bakom irisen (regnbågshinnan) och pupillen. När den normalt genomskinliga linsen blir grumlig, försämras synen

Hur går en linsbytesoperation till? Med RLE korrigeras olika typer av synfel som närsynthet, översynthet samt astigmatism. Operationsmetoden lämpar sig bäst för personer som är 45 år eller äldre och befinner sig i situationen där egna linsen har förlorat sin naturliga förmåga att ackommodera Slutsats; vad ska jag välja? Både kontaktlinser och ögonlaser är fullvärdiga alternativ till glasögon, förutsatt att du har stabil syn och inte har väldigt torra ögon. Vad du väljer beror på dina synbehov vid de aktiviteter du håller på med och hur ekonomisk hållbart det är för dig att ha linser som alternativ till ögonlaser Hur man slutar känna sig kränkt. Det viktigaste du behöver förstå är att ingen kan förolämpa dig om du inte ger dem tillstånd att göra det. Du kan nämligen inte kontrollera hur andra talar eller beter sig. Således har du bara kontroll över hur du reagerar.Hoppa därför inte på någon utan eftertanke och var i grunden noga med vad du egentligen uppfattar som stötande

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem 8 saker alla som har linser känner igen. Kampen första gången du skulle pilla in linserna i ögonen. Hur petnoga du var i början när det kom till att byta linser

Linsens baskurva - varför är den viktig för dina ögon

MARIE LOUISE SAMUELSSON: Jag känner mig inte alls som 50. Mer som 28. Vid en pratglad middag kom en av gästerna in på hur det känns att ha fyllt 50. I sällskapet var vi alla kring 50, några minus, andra plus och de flesta nickade instämmande Någon som känner på din mage KAN ALDRIG uttala sig om din bäckenbottenfunktion. Du själv ska lita allra mest på din egen bedömning av ett knip runt fingret. I serien jag länkar till ovan får du mer vägledning om hur det ska kännas. När du har ett finger i vagina ska du känna både ett knip (runt fingret) och ett lyft På Linsen vill vi hjälpa människor att få en obesvärad syn. Våra optiker använder exakta instrument tillsammans med sin egen erfarenhet och fingertopänsla. Dessutom har vi utbildat optikerkollegor i över 300 nordiska butiker i hur man tillpassar linser som ersätter progressiva glasögon

Vad ska jag göra om mina kontaktlinser känns obekväma

Linser som skaver - Varför skaver dina linser? Synopti

Till exempel din sexualitet, hur din kropp utvecklas eller hur framtiden ska bli. En del personer känner sig mer nedstämda under vissa årstider. Till exempel på vintern för att det är så mörkt ute och för att det kan vara svårare att hitta på saker som man mår bra av. Många känner sig mer ledsna och nedstämda dagarna innan mens Det är hur du beter dig när han ska gå som avgör om han tänker komma tillbaka eller inte. Det är hur du har intresserat dig för vad kunden vill ha som avgör. Det är sympatin i din röst över ett speciellt problem kunden har som avgör om han kommer in och köper imorgon Vaddå sätta mål hur det ska kännas? Men det var en spännande utforskning att göra. Det är den goda och dåliga nyheten. Ingen här på forumet kommer kunna hjälpa dig med vad som är rätt sparkvot, vad du ska göra med dina pengar, hur de ska placeras eller liknande På vissa linser, exempelvis Focus Dailies linsen, så kan priset skilja sig från 131 kr till 295 kr. Fördelar med linser på nätet. Det finns flera fördelar med att köpa linser online istället för hos en optiker. Här ska vi på jamforlinser.se visa dig hur dessa fördelar ser ut. Billigt Dina linser kommer inte inte heller att frysa när de ligger i brevlådan, även om det är kallt ute, på grund av den vätska som linserna förvaras i. Om det mot alla odds ändå skulle ske, så kommer linserna att återfå sin naturliga mjukhet efter några minuter i rumstemperatur

SÃ¥ tar du ut kontaktlinser CooperVision Swede

Ska bli roligt att se hur dom gröna blir på mig. Lollo 2011-04-12 11:51:17. Mitt betyg: 5. känner knappt igen mig utan linser mer!! hur som helst så älskar jag mina bruna ögon men har börjat fundera på en något ljusare nyans men skulle vilja se blider på hur dom ser ut,. Därför är det bra att känna till sin egen funktionsnivå, alltså hur mycket just din syn klarar av. Ljusets väg genom ögat. Det krävs ljus för att synen ska fungera. Mängden ljus är viktig för hur bra vi ska se. När vi blir äldre så minskar ljuset som kommer in i ögat Enkelt uttryckt känner du efter på en skala mellan 11 och 20 där 11 är lätt och 20 är ditt absoluta max. Det är inget du behöver lära dig utan och innan, men det kan vara ett bra hjälpmedel för att själv lära dig hur olika intensiteter känns och ska kännas Hur ska man som som stadsplanerare förhålla sig till vår något bristande verklighetsförankring? - Det är inte helt enkelt. Tar man ner buskar för att göra ett område mer överblickbart, undrar folk varför det inte finns någon grönska. Och man kan ju inte sätta upp strålkastare i hela staden

Linser - Årefjällens Opti

Video: Tips för nybörjare och skötsel Mister Spex Linsguid

Ulrika Olsson: Om ett gäng hamstrar om våren

Nardos Alberto öppnar upp sig för Dennis under deras kärlekslektion: Vet exakt hur jag ska få en kille att känna sig bekväm Idag 21.59 • 19:22 min Dennis Asteson håller i Dompa love session inne i Big Brother-huset Hur ska jag göra för att känna tillit till min sambo? Vi träffades för ca 4 år sedan, blev snabbt förälskade och köpte hus. Vi är bägge två i 55-årsåldern. Båda kom från långa förhållanden. Han är snäll och omtänksam men har svårt med ärlighet. Han har ljugit mej rakt upp i ansiktet flera gånger, o Nyinflyttad, känner ingen, hur ska jag göra? 11 Oct 2008, 09:38 779 0 78. Snack Klotter; Robbin. 11 Oct 2008, 09:38. Nu har jag bott här i snart två månader och jag börjar verkligen tröttna. Orkar inte dra historien om varför och hur jag flyttade men jag är här nu iaf. Bor en bit utanför. Både fysisk och psykisk hälsa är viktiga delar i en god hästvälfärd. I detta avsnitt fokuserar vi på hur du som hästägare vet om din häst mår bra fysiskt och hur du kan jobba förebyggande för en god hästhälsa. Lär känna just din häst och dess kropp genom att göra en daglig visitation till en rutin

Hur du sätter pÃ¥ och tar ut dina kontaktlinser ACUVUEÂ

Känn efter hur nära väggen du kan vara föra att det ska kännas bekvämt. 3. Låt armarna falla ut åt sidorna eller över huvudet. 4. 300 g röda linser Ca 10 st lasagneplattor 2 färska tomater, skivade. Bechamelsås: 60 ml kallpressad rapsolja Dålig kost kan verkligen påverka hur du känner dig i kroppen och under dagen Din skola har inte en aktiv licens, Hur ögon funkar. Här är ett öga med skarp syn. Ljusstrålarna går in genom ögats öppning — pupillen. Innanför pupillen sitter en lins. När ljuset går genom linsen ändrar det riktning lite grann — det bryts Vilken linssort du ska använda beror på hur kommer att använda dina linser: En lins som sitter alldeles för tight, som en sugpropp, kan ändå kännas bra i ögat. Den linsen låter inte tårvätskan passera emellan linsen och ögat vilket i längden kan leda till syrebrist i hornhinnan. 5 Nattlinser är hårda linser som tar bort din närsynthet medan du sover. När du vaknar och tar ut linserna ser du klart och skarpt utan varken glasögon eller kontaktlinser. Du använder linserna, precis som det låter, enbart på natten. Det gör du för att slippa glasögon eller kontaktlinser under dagen Röda linser är goda i soppor, grytor, pajer och i olika slags vegetariska biffar. De är snabbkokta och behöver inte blötläggas före kokning. Röda linser har ett högt innehåll av protein och fiber. Vikt 500 g Förvaring Torrt, ej över normal rumstemperatur. Ursprungsland trycks alltid på förpackningen. Produktspecifikation. Ingrediense

Om du har något av dessa problem gör du bäst i att plocka ut linserna och låta ögon vila ett par dagar. Det kan vara linsvätskan du inte tål, men prata med din optiker om det inte blir bättre efter lite vila. Här är en artikel som tipsar om hur du ska använda dina linser på ett säkert sätt God studiero för alla elever är enligt skollagen en av skolans uppgifter att efterleva. Det är viktigt med en trygg och ordningsam miljö för att barn och elever ska känna sig trygga. Så är fallet för de flesta elever, men hela 15 procent av niondeklassarna upplever att de inte är trygga i skolan

Därefter går vi igenom hur du vill kunna använda linserna. Sedan rekommenderar vi bästa linstyp baserat utifrån dina behov. Vi går igenom hur du hanterar linserna för att du som linsbärare ska känna dig trygg. Har vi linser hemma så får du med dig dem hem samma dag, annars beställer vi hem linserna och hör av oss när de är komna Jag skulle så gärna vilja höra dig prata om hur du tar hand om ditt liv. För ditt liv är det viktigaste, hur du trivs med dig själv, hur du skapar kontakt i nära relationer, kompisar och släkt men också hur du trivs på jobbet. Ditt liv hänger inte på en annan relation på en man, det handlar om hur du tar hand om ditt jag Hur man slutar känna att man inte räcker till. 27 januari, 2019. Låt oss vara på det klara med något: du är den enda du borde jämföra dig med. Livet är inte en tävling. Eller kanske har det att göra med att din familj förväntar sig att du ska passa in i ett fack du inte vill passa in i Hur ska det kännas? 16 Aug 2012, 13:04 729 0 17. Snack Relationer; Avregistrerad. 16 Aug 2012, 13:04. Åh, gud. Jag vet inte vad jag vill göra. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i snart sju månader. Är inte säker på om jag är kär eller inte.. Det känns inte som det.

Humle – Wikipediathespinspirit

Hur sätter man in linser? Lär dig steg för steg att sätta

Om du har några frågor vänligen kontakta oss:Messenger: http://bit.ly/35yCeCrGuds ord | Hur man lär känna Guds sinnelag och de resultat hans verk ska uppnå.. Hur ofta du känner fosterrörelser under dagen är viktig information för barnmorskan. Du behöver inte vara på alerten hela dagen, men att hålla lite koll på hur ofta du kan känna din bebis kan ge din barnmorska information om hur ditt barn mår. Att känna din bebis: Rörelserna utvecklas alltmedan din graviditet fortskride Hur ska det kännas? 29 augusti, 2011 Micke Lämna en kommentar Go to comments. Dagens träning då, gymmet på badhuset, som vanligt på måndagar. Det gick bra idag med, även om jag fick ta lite kortare pass idag eftersom jag följde Robin till en fritidsgård som han ska börja gå till världen, hur de upplever olika platser på sin skola och om vilka jargonger som finns bland elever och skolpersonal. Många berättar om en trygg skola, där det finns vuxna som de litar på och kompisar att leka med. Men rapporten visar också att nästan var fjärde elev känner sig ensam i skolan

Vanliga frågor om kontaktlinser WearLense

Det är bra att försöka berätta för andra hur du känner. Även om det ibland kan kännas som om ingen riktigt förstår. Andra kan ha svårt att veta hur de ska göra, och kommer kanske med konstiga råd eller undviker att prata om det som har hänt. Då är det bra om du kan försöka berätta vilket sorts stöd du vill ha Se till att även hon känner till detta och prata gärna om hur ni ska tackla situation om den uppstår. Ha ett visst överseende med detta, men samtidigt är det viktigt att kvinnan är medveten om sina humörsvängningar och inte låter detta gå ut över dig i för hög grad Google har avslöjat sin senaste uppfinning. Linser som ska hjälpa diabetiker att hålla koll på insulinnivåerna - med hjälp av tårar

bashan bad boy 2007 tändnings bekymmer

Linser vid ögoninflammation - Allt du behöver veta Synopti

Men jag känner mig osäker på hur ofta jag ska känna rörelser och hur de ska kännas. Jag har flera vänner som är gravida att de känner jätte kraftiga fosterrörelser. Hälsningar Elin. Hej Elin. Att känna fosterrörelser känns för många väldigt speciellt och är ett sätt att lära känna och knyta an till det ofödda barnet Värm ugnen till 200 grader och koka bönor och linser enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av överflödigt vatten och låt svalna. även om det kan kännas svårt att förstå. Råkar du känna denna person är det här dock inte ett recept du ska bjuda denne på

Förstå koppling av trappkopplare | ByggahusHur ser en rekryterares cv ut? - Wise IT

Hur ska det kännas? Dela på: Facebook. Alltså jag har haft en smärta som kommer med ca 30 min intervall. Jag stannar upp när jag får den, den håller i sig, och gör ont, jag får svårare att andas (eller automatiskt spänner mig och inte andas) för att det gör ont men sen går den över Jag kan inte svara exakt på hur linsen ser ut över pupillen, men dessa linser ska i alla fall inte täcka pupillen, utan de ska vara möjliga att se med. De enda designerna som tillverkaren själv säger hindrar synen är Blind Spot och Blind White, och dessa säljer vi inte i dagsläget, så du ska alltså kunna se med linsen BlackOut - Man ska ha en tillgänglighet för patienter nu under pandemin. Att man känner att man blir mottagen och får berätta om sina besvär. Att man bli lyssnad på och förstådd Hur väl känner dina älskade dig? Våra fantastiska frågor är ett enkelt och roligt sätt att ta reda på. Vi har samlat det bästa hur väl känner du mig frågor för att ställa dina vänner, familj, kross eller pojkvän

• Google Pixel 1.
  • Die besten Singlereisen.
  • MSM yrsel.
  • T centralen uppgÃ¥ngar.
  • Igelkott inre befruktning.
  • Akai MPD18.
  • Chromecast Telia pris.
  • Dope Jacka Billig.
  • Stjärnfamiljen blogg.
  • Ü40 Party Bonn 2020.
  • ITunes presentkort Coop.
  • Amundsen Stockholm.
  • Johannes Brosts dödsorsak.
  • Gummimassa Biltema.
  • Vad betyder bol.
  • Sunex UV Nail Lamp.
  • Fornsvenska so rummet.
  • Janne ''Loffe'' Carlsson dödsorsak.
  • Unterschied taifun hurrikan, tornado zyklon.
  • Plywood andrasortering.
  • Pistolhake mässing.
  • Djupdykning med tuber.
  • Prop. 2000/01:80.
  • Sako L61R serial numbers.
  • IWC Portugieser Automatic.
  • Buienradar Frankrijk.
  • Automatsäkring slÃ¥r ifrÃ¥n.
  • Alena Gerber Facebook.
  • Uppsats check.
  • Jeff Lynne youtube.
  • Robert Wells opera.
  • Yuzu juice Willys.
  • BBR 3 22.
  • ISP Panama.
  • Vädringsbeslag inÃ¥tgÃ¥ende fönster.
  • Excenterslip Prisjakt.
  • Novi Sad.
  • Brielmaier Motormäher Ersatzteilliste.
  • Individuelle Reserveradabdeckung.
  • Zell am Ziller skilift.
  • Why was heavy water made in Norway.